środa, 14 października 2020

Purchawka gigant

Będąc w Schwarzwaldzie na parodniowym wypadzie, każdego ranka skoro świt wybywałam z psem na długie wędrówki. I już pierwszego dnia Aramis, biegając to tu, to tam, wystawił mi ogromną purchawkę. Byłam zdumiona jej widokiem. Widziałam w Internecie, że ludzie znajdują nawet jeszcze większe, ale ja na taką aż dużą natknęłam się po raz pierwszy.


Purchawki to jedne z najpowszechniejszych grzybów z rodziny pieczarkowatych znanych nam już od dzieciństwa przez to, że wydają z siebie taki charakterystyczny dźwięk przy ich nadepnięciu. Stąd też ich nazwa.

Znaleźć je nie jest trudnym zadaniem. Pojawiają się w dużych ilościach latem i jesienią. Niektóre rosną pojedynczo, niektóre w większych skupiskach. A rosną przede wszystkim na pniach drzew, a także w zaroślach i lasach. Tę „naszą” purchawkę podziwialiśmy z Aramisem przy wąskiej ścieżynce wijącej się na szczyt Belchen. Nie podeptaliśmy jej... Niech to cudo Matki Natury rośnie dalej.

 

Z cyklu: "Co w przyrodzie piszczy"