sobota, 14 listopada 2020

Kontrowersyjne dzieła rzeźbiarza-satyryka Petera Lenka zdobią wiele miast

W niedzielę w naszym mieście z okazji zakończenia renowacji centrum miasta odbył się Straußenfest, w czasie którego można było z bliska podziwiać stojące już tam od paru miesięcy rzeźby znanego w Niemczech rzeźbiarza — satyryka Petera Lenka.

Straußenfest, zorganizowana przez tut. Art House, w dokładnym tłumaczeniu na język polski znaczy „strusi festyn”. Ale, nawiasem mówiąc, jest to gra słów pomiędzy słowami: struś (Strauß) i ulica (Straße), które w niemieckim języku brzmią podobnie. 

 


Autor rzeźb, Peter Lenk (ur. 6.06.1947 r. w Norymbergi), studiował w Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie i już nieraz zaskakiwał świat swoją sztuką, którą w satyryczny, i co tu dużo mówić, w bardzo kontrowersyjny sposób przedstawia społeczne krzywdy.

Jego rzeźby zdobią w Niemczech wiele miast i w większości są szokujące. Kilka lat temu swoją płaskorzeźbą przedstawiającą nagą kanclerz w otoczeniu jej nagiego gabinetu zszokował nie tylko Niemcy.* Bo też pozy tego szacownego grona są już nie tylko dwu, ale trój-znaczne. Nie bez kozery więc niemieccy politycy i inni prominenci obawiają się Lenka. A nuż następnym razem zechce ich ustawić na cokole? A ze sztuką jeszcze nikt nie wygrał.

Dzięki swoim prowokacyjnym rzeźbom Peter Lenk stał się sławnym w świecie rzeźbiarzem. Jego rzeźby zyskują coraz więcej fanów.

Wracając do rzeźb Lenka zainstalowanych w naszym mieście, trzeba przyznać, że wielu obywatelom tego miasta nie przypadły one do gustu. Niektórzy byli nimi wręcz oburzeni. Niektórzy są nadal.

 


Mimo to mieszkańcy mają przeświadczenie, iż władze miasta bardzo dbają o jego wygląd. I to nie tylko z myślą o nich, ale także i turystach, których zachęcają na różne sposoby do odwiedzania miasta i jego okolic. Kontrowersyjne rzeźby Petera Lenka są jednym z tych sposobów. Władze liczą na to, że dzięki medialnemu rozgłosowi przybędzie w mieście turystów.

W niedzielnym Straußenfest wraz z licznymi nowo odrestaurowanymi sklepami w centrum miasta organizatorzy przygotowali wiele atrakcji dla mieszkańców. Można było zjeść różne smakołyki. Można było napić się różnych napojów. Można było posłuchać kapeli rockowej, która grała wspaniałe utwory. Dzieciaki miały zapewnione przeróżne zabawy. Jednak rzeźby Petera Lenka były tego dnia główną atrakcją. I choć ludzie zdążyli się już przyzwyczaić do ich widoku, świętując, ciągle na nie zerkali, a ci, co się jeszcze nie przyzwyczaili, wpatrywali się w nie bardzo intensywnie… i właśnie się przyzwyczajali.

10.05.2012

***

* Wspomnianą przed laty płaskorzeźbę o wymiarach dziesięć na cztery metry Lenk w 2008 r. ustawił na ścianie ratusza w centrum rodzinnego miasta Bodman-Ludwigshafen (nad Jeziorem Bodeńskim), i jak sam tłumaczył, jest ona satyrą mówiącą o jego rozrachunku z kłamliwymi politykami i menedżerami, którzy bezpardonowo napychają sobie kieszenie. 

 


Grupę najważniejszych polityków na płaskorzeźbie przedstawił tuż przed wygnaniem z raju, a tam, jak zaznacza, chodzi się bez ubrania. Nie wszyscy jednak podzielają poczucie humoru rzeźbiarza. Niektórzy nazywają jego dzieło skandalem, wręcz pornografią. Większość jednak przyznaje mu prawo do takiej formy wypowiedzi satyrycznej i uważa, że nie przekroczył dopuszczalnych obyczajowo granic. 

 

Anna Maucher K1024__MG_9116
 

Ta satyryczna płaskorzeźba od momentu jej ustawienia przyciąga tłumy. Podobnie jak i inne rzeźby artysty-satyryka. Najsłynniejszym jego dziełem jest dziesięciometrowa betonowa figura „Imperia”, która już od roku 1993 stała się symbolem miasta Konstancja (Konstanz).


 

W ostatnich latach pałeczkę po artyście przejmuje jego córka, Miriam Lenk, która w 2016 r. ustawiła przed Seehotel Adler w Ludwigshafen posąg z żywicy epoksydowej — „Yolanda”. Jak sama artystka mówi, Yolanda to „Ikona kobiecej pewności siebie”. Dzieło to jest prezentowane w ruchu społecznym „Pozytywne nastawienie ciała — Body positivity”, który został stworzony m.in. po to, aby opowiadać się za akceptacją wszystkich ciał, niezależnie od sprawności fizycznej, wielkości, płci, rasy czy wyglądu.