piątek, 22 marca 2024

Gratulacje dla Polski! Buk Serce Ogrodu wygrało

Już trzeci raz z rzędu, rok po roku, Polska wygrywa konkurs na Europejskie Drzewo Roku (European Tree of the Year). Tym razem, w 2024 roku, najciekawszym drzewem okazał się 200-letni Buk o imieniu Serce Ogrodu rosnący w parku w Arboretum powstałym za sprawą ówczesnego właściciela majątku Fritza von Oheimb`a w Wojsławicach na Dolnym Śląsku.



Muszę przyznać, że bardzo mnie zainteresowało jego zdjęcie, a to z tego względu, że przypominało mi buk, który wiele lat temu sfotografowałam, tutaj gdzie mieszkam, czyli w Jurze Szwabskiej. Wzrokowcem jestem i obrazy same mi się zapisują w pamięci. Poszperałam w swoich przepastnych albumach i znalazłam rzeczone zdjęcie. Oto "mój" buk:



Myślę, że jest nieco młodszy, ale też dumnie się prezentuje wczesną wiosną. Ha, nawet konik się przed nim skłonił.

Jeśli chodzi o sam konkurs na Europejskie Drzewo Roku, na który co roku wszystkie europejskie kraje zgłaszają swoje niezwykłe drzewa z opisem ich ciekawych historii, to trwa już od 14 lat i ma wielkie powodzenie.

Każdy, kto kocha drzewa, z pewnością z radosnym sercem przyklaśnie, na tę jakże chwalebną inicjatywę, wszak drzewa są antenami energii Wszechświata (dendroterapia, szeroko pisałam o niej > tutaj), a lasy zielonymi płucami Ziemi.

Jak już wspomniałam, ostatnie trzy lata konkurs wygrywają drzewa rosnące w Polsce. W 2023 roku wygrał ponad 150-letni Dąb Fabrykant, który rośnie w łódzkim parku im. ks. Michała Klepacza. Natomiast w 2022 roku wygrał Dąb Dunin, rosnący we wsi Przybudki, w Puszczy Białowieskiej, którego wiek szacuje się na około 400 lat.