środa, 31 stycznia 2024

Matka Polka, moja Matka i ja, przyszła Matka

A i babcia, od razu dodam. Kiedy wczoraj w albumach szukałam za pewnym potrzebnym mi zdjęciem, niespodzianie natknęłam się na dwa zdjęcia w kopercie. Zdziwiłam się. Dlaczego w kopercie? Obejrzałam je i od razu sobie przypomniałam dlaczego... No i się wzruszyłam.



Natychmiast odtworzyłam sobie w pamięci, w jakim czasie i w jakich okolicznościach były one zrobione. To z lewej ma dla mnie szczególnie sentymentalne znaczenie. Już wtedy na jego odwrocie napisałam: "Pomnik trzech Matek". Dlaczego? Ano dlatego, że właśnie pod nim w 1973 roku, parę dni po jego odsłonięciu, obwieściłam mojej mamie radosną nowinę, że wnet zostanie babcią.

Muszę przyznać, że przy każdym odwiedzinach w Polsce zawsze mnie tam ciągnęło. W czasie jednych z nich w 2014 roku poszłam Matce Polce się pochwalić, że moja córka, z którą byłam w ciąży, stojąc z moją mamą w tym miejscu 41 lat temu, zostanie po raz trzeci mamą, a ja po raz piąty babcią, bo i syn ma dwoje dzieci.

Kiedy z kolei w 2018 roku byłam w odwiedzinach z moimi dwiema wnuczkami (córką córki i córką syna), po opowiedzeniu im tej mojej osobistej historii z pomnikiem Matki Polki w tle, zapragnęły, bym je tam zaprowadziła. No to zaprowadziłam.

Samą mnie to zastanawia, jakim cudem udało mi się zrobić im tak podobne zdjęcie, do tego sprzed 45 laty.


Jeśli zaś chodzi o pomnik Matki Polki, stojący dumnie przy brzegu Odry, to wprawdzie tak jak stał stoi nadal, lecz bardzo pociemniał. Ale to pewnie przede wszystkim z powodu powodzi tysiąclecia, która miała miejsce w 1997 roku. Na szczęście drzewa wokół niego się ostały i też stoją jak stały, tyle że bardzo urosły.

Okay, to dodam jeszcze krótki jego opis: Pomnik ma wysokość 6,7 m, odsłonięty został 14 lipca 1973 roku. Stoi w Raciborzu nad Odrą na Placu Mostowym. Zaprojektowany został przez Jana Borowczaka. Przedstawia sylwetkę wyprostowanej i patrzącej przed siebie kobiety ze splecionymi nad głową rękami i dzieckiem na prawym ramieniu. Poświęcony jest śląskim matkom wychowanym w duchu polskiego patriotyzmu i wychowującym również w duchu polskiego patriotyzmu swoje dzieci.